Migration, Mobility and Circulation

Global Migration: Consequences and Responses

This report provides a contextual analysis of the provision of refugee protection in Lebanon. It highlights the absence of a comprehensive refugee protection legal framework, in favor of a  set of formal and informal ad hoc policies, which are limited in scope and inclusivity. While the Lebanese polity is a signatory of international conventions calling for non-discriminatory protection, and non-refoulement, it falls short in practice with direct and indirect measures, breaching those very principles.

Undefined

Legal and Policy Framework of Migration Governance

This report aims to provide a contextual understanding of migration governance in the Lebanese context, as well as its implications for refugees and migrants. Towards this end, this report provides an overview of the legal and policy framework in Lebanon, notably within the context of the Syrian refugee crisis erupting in 2011. Moreover, the report critically evaluates the legal statuses – if any – pertaining to ‘asylum seekers’, ‘refugees’, and ‘migrants’ on the one hand, and the role of state and non-state actors on the other.

English

Strategy Development for a Mental Health and Psychological support Knowledge Hub

The objective of the report is to identify the psychosocial impact and needs of humanitarian actors working with refugees in Syria, Lebanon, Jordan, Egypt, North Iraq and Palestine. The research approach was based on mixed methods combining quantitative and qualitative methodologies. A closed questionnaire was disseminated online on the one hand, and on the other, in-depth interviews were conducted with selected candidates.

English

مسار امرأة فلسطينية في بناء هويتها: من الألم إلى الفعل

 تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على عوامل مختلفة تطبع القصة العائلية والمسار الإجتماعي لإمرأة فلسطينية تعيش في مخيم للاجئين في لبنان. وتجدر الإشارة في هذا السياق إلى أن مكوِّنَيْن من الهوية يضطلعان بدور اساسي في بلورة مسألتنا، وهما الهوية الجندرية، والهوية الوطنية. فواقع أن نور تجمع بين كونها امرأة وفلسطينية يجعلها تواجه أشكالا عديدة من العنف، وذلك بسبب الديناميات و/أو حالات التوتر القائمة بين الرجال والنساء من جهة، والفلسطينيين واللبنانيين من جهة أخرى.

التجول في حقل ألغام السلطة - تنظيم نقابة عاملات المنازل في لبنان

"في كل لقاءٍ أجريناه مع مختلف الجاليات، أردت التأكد من أننا نشدّد على فكرة التضامن. لم نعد الآن نقول: الفيليبين وسريلانكا وأثيوبيا وبنغلادش. أصبحنا نقول نقابيات. نحن النساء العاملات. نحن لا نذكر الجاليات، بل نبرز النساء العاملات معاً. هكذا توصلنا إلى [...] نقابة. أنا أنتزع دائماً بطاقتي النقابية وأرفعها بيدي وأسأل: من لديه هذه؟ رداً على ذلك، تلوّح العضوات ببطاقاتهن. فأقول: لقد أصبحت لديكن هذه البطاقة الآن، وفي حال نظرت إحداهن إليكنّ هنا بطرقٍ مغايرة، عليكنّ القول: هيه! أنا واحدة منكن! هذا ما أبرزه دائماً.

Pages

Subscribe to Migration, Mobility and Circulation