Socio-Economic Rights Base

Crisis and Retirement: Elderly in the Public Sector are struggling to secure their needs

Social Insurance in Lebanon accounts for the highest share of Social Protection related expenditures (85% of the total spending – as per the 2019 budget); pensions alone accounted for approximately 3% of the GDP in 2020 and benefited only 2% of the population (World Bank, 2022). Moreover, the pension system in Lebanon covers only civil servants and military personnel, which correspond to less than 10% of the active population (World Bank, 2022).

عاملون وعاملات ضدّ التقشّف. نظرة حول التحرّكات المناهضة لصندوق النقد الدولي في تونس في العام ٢٠٢٢

لا زالت التحرّكات العمّالية مستمرّة في تونس منذ العقد الماضي. فقد نظّم/ت العاملون/ات بين ١ كانون الثاني/يناير ٢٠٢٢ و٣٠ حزيران/يونيو ٢٠٢٢، ١٦٧ تحرّكًا اجتماعيًا من أصل ٢٧٥ تحرّكًا شهدته البلاد بشكل عام* (ما يعادل ٦١ في المئة من الرقم الإجمالي). ويتبيّن عند إلقاء نظرة مفصّلة على هذه التحرّكات، كيف أنّ السياسات التي فرضها صندوق النقد الدولي شكّلت الإطار العام لها، بالإضافة إلى تدابير التقشّف الناجمة عن تلك السياسات والتي فُرِضَت خلال السنوات القليلة الماضية.

Workers against austerity. A look at anti-IMF mobilisation in Tunisia in 2022

Workers’ mobilisations have been ongoing in the last decade in Tunisia. Between 1 January 2022 to 30 June 2022, workers organised 167 collective actions out of a total of 275* (amounting to 61% of the total). A detailed look at these mobilisations shows how they were framed by the International Monetary Fund (IMF) imposed policies, and their corollary of imposed austerity measures over the last few years. 

Aging in Times of Crisis: Old Age Private Sector Workers Facing Growing Social Insecurity in Lebanon

Samir, a 72-year-old taxi driver, has been working 7 days a week for the past two years to be able to afford basic living expenses. He parks his car under the shade of a tree where he takes a nap, it keeps him going until nighttime, “I want to live with dignity and I will work until my last breath to make sure of it.”[1]

قائمة مصطلحات العدالة الاجتماعية

#مصطلحات_العدالة_الاجتماعية  #العودة_إلى_المفاهيم

تقدّم قائمة مصطلحات العدالة الاجتماعية مفاهيم متعلّقة بالعدالة الاجتماعية والضمان والحماية الاجتماعية من منظور قائم على الحقوق. وتساهم في تحويل السرديّة العامّة المتعلقة بالضمان والحماية الاجتماعية إلى خطاب مبني على الحقوق، كما تهدف إلى وضع هذه القضايا على أجندات السياسات العامة.

تم تطوير هذه السلسلة بالشراكة مع منظمة اليونيسف، وتم نشرها على قنوات التواصل الاجتماعي الخاصة بالمركز بين أيّار/مايو وحزيران/يونيو ٢٠٢٢.

Social Justice Glossary

#BackToBasics #SocialJusticeGlossary

The social justice glossary introduces concepts related to social justice, protection, and social security from a rights based perspective. It contributes to shifting the narrative on social security and protection to a citizen and rights based discourse, and aims to set these issues on public and policy agendas.

This series was developed in partnership with Unicef, and was publiched on the CeSSRA's social media channels between May and June 2022.

هل الاختبار بالوسائل غيرالمباشرة لقياس مستوى الدخل يضمن وصول أفقر أفراد المجتمع إلى الحماية الاجتماعية؟

الاختبار بالوسائل غير المباشرة لقياس مستوى الدخل (Proxy Means Test) هي إحدى منهجيات الاستهداف وتُستخدَم للتنبّؤ بدخل الأسرة ومستوى رفاهها الاجتماعي من خلال معادلة إحصائية. تُستخدَم هذه المنهجية من قِبَل الحكومات والمؤسسات االمالية والمؤسسات المعونة لتحديد واستهداف الأُسَر المؤهَلة للاستفادة من البرامج الاجتماعية والتي يمكنها الحصول على المساعدة. وخصوصًا في السياقات التي تفتقر إلى معلومات موثوقة ودقيقة حول المداخيل.

Can the PMT Ensure Access to Social Protection to Lebanon's Poorest?

The Proxy Means Test (PMT) is a targeting methodology that aims to predict a household's level of welfare and income using a statistical formula. This methodology is used by governments, financial and aid institutions to identify and target households who are eligible for social programmes and can receive assistance. Evidence indicates that PMTs do not effectively address their main purpose: ensuring that the poorest members of society can access social protection.

ما هي النتائج الاجتماعية لبرنامج صندوق النقد الدولي في لبنان؟ شراء الوقت لصالح الطبقة السياسية على حساب الشعب في لبنان

#نقد_الصندوق

في ٧ أبريل / نيسان ٢٠٢٢ ، توصّل صندوق النقد الدولي إلى اتفاق مع الحكومة اللبنانية على مستوى الموظّفين بشأن السياسات الاقتصادية، من أجل تسهيل التمويل من الصندوق لمدّة أربع سنوات. تهدف هذه الحملة، التي نُشرت على وسائل التواصل الاجتماعي، إلى تقديم لمحة عامة عن النتائج الاجتماعية لبرنامج لصندوق النقد الدولي في لبنان. تم تطوير هذه السلسلة من الرسوم بالشراكة مع شبكة المنظمات العربية غير الحكومية للتنمية.

 

Pages

Subscribe to Socio-Economic Rights Base