Women's Political Participation in Lebanon and the Limits of Aid-Driven Empowerment

Cited By: 
0
Publisher(s): 
Lebanon Support
Publishing Year: 
2020
Author(s): 
Gabriella Nassif
Dossier: 
Gender Equity Network
Theme: 
Gender
Resource Type: 
Report

The question of women’s political participation in Lebanon could not be more timely. As of 17 October 2019, nation-wide protests have erupted in response to increasing austerity measures that culminated in a tax on Voice over IP (VoIP) calls, commonly referred to as the “WhatsApp tax.” Calls for a non-sectarian and “non-political” revolution have drawn Lebanese representing nearly every sect, every class, and every gender out into the streets, which led to the resignation of Prime Minister Saad Hariri on October 29, 2019. 

This report attempts to answer current gaps in the literature analysing WPE and WPP donor-funded initiatives in Lebanon, and asks the following question: what explains the current gap between donor-funded WPE and WPP initiatives, and the continued low rates of women’s political participation and overall low political empowerment in Lebanon? 

In addition to this report, Lebanon Support prepared an infographic titled "Women’s Political Participation in Lebanon: an overview of empowerment initiatives in Lebanon (2009-2019)" based on the findings of the report.

 

يأتي موضوع مشاركة المرأة في السياسة في لبنان في وقته تمامًا. فمنذ السابع عشر من تشرين الأوّل/أكتوبر 2019، اندلعت التحرّكات الاجتماعية  في جميع أنحاء  البلاد ردًّا على إجراءات زيادة التقشّف التي تمثّلت ذروتها في ضريبة الاتّصالات عبر الإنترنت (VoIP) أو ما يُعرَف بـ"ضريبة الواتساب". استجاب اللبنانيون من كلّ طائفة وطبقة ونوع اجتماعي للدعوات إلى ثورةٍ غير طائفية و"غير سياسية"، فخرجوا إلى الشوارع، ما أدّى إلى استقالة رئيس الوزراء سعد الحريري في 29 تشرين الأوّل/أكتوبر 2019. 

يسعى هذا التقرير إلى الاستجابة للفجوات الراهنة في الأدبيات التي تحلّل مبادرات المانحين لتمكين المرأة السياسي وتمكينها من المشاركة في السياسة في لبنان. يطرحُ التقرير السؤالَ التالي: ما الذي يفسّر الفجوة الراهنة بين مبادرات المانحين لتمكين المرأة السياسي وتمكينها من المشاركة في السياسة من جهة، وبين استمرار انخفاض معدّلات مشاركة المرأة في السياسة والتمكين السياسي المنخفض عمومًا في لبنان من جهة أخرى؟ 

بالإضافة إلى هذا التقرير، أعّد مركز دعم لبنان رسم بياني بعنوان "مشاركة المرأة في السياسة في لبنان: لمحة شاملة عن مبادرات التمكين في لبنان (2009-2019)" مبني على نتائج هذا البحث.
 

 

Keywords: 
Gender Equality, Gender, 2018 parliamentary elections
Edition: 
2020
Embed this content: 
Copy and paste this code to your website.