You are here

Strategy Development for a Mental Health and Psychological support Knowledge Hub

Publishing Year: 
2016
Author(s): 
Resource Type: 

The objective of the report is to identify the psychosocial impact and needs of humanitarian actors working with refugees in Syria, Lebanon, Jordan, Egypt, North Iraq and Palestine. The research approach was based on mixed methods combining quantitative and qualitative methodologies. A closed questionnaire was disseminated online on the one hand, and on the other, in-depth interviews were conducted with selected candidates.

Findings reveal important transmission of beneficiaries’ traumatic experience to the caregivers that suffer from light to severe psychosomatic symptoms, psychosocial disturbances, and vicarious traumatization. The needs highlighted entail institutional measures, working conditions, and psychological accompaniment to be insistently implemented in order to assure the humanitarian actors’ mental and physical wellness.

*This report is available in English and Arabic.

يهدف هذا التقرير إلى تحديد التأثيرات والحاجات النفسية الاجتماعية للعاملين الإنسانيين مع اللاجئين في سوريا ولبنان والأردن ومصر وشمال العراق وفلسطين. وقد استند منهج البحث إلى أساليب مختلطة تجمع بين المنهجيات الكمية والنوعية. وتم نشر استبيان مغلق على الإنترنت من ناحية، ومن ناحية أخرى أجريت مقابلات متعمقة مع مرشحين مختارين.

وتكشف النتائج عن انتقال أساسي لتجربة الصدمة من المستفيدين إلى مقدمي الرعاية الذين يعانون من أعراض نفسية جسدية تتراوح حدتها بين الخفيفة والشديدة، فضلا عن اضطرابات نفسية اجتماعية وصدمات متنقلة. وتقتضي الحاجات التي تم إبرازها التطبيق الملح لتدابير مؤسساتية وظروف عمل معينة ومرافقة نفسية من أجل ضمان العافية النفسية والجسدية للعاملين الإنسانيين.

*هذا التقرير متوفر باللغة الانكليزية واللغة العربية.

Edition: 
2016